:: session bersama doktor jiwa ::

ari ni kita sembang seyes…(jgn gelak2, gua tgh wat muka seyes ni)

semalam aku jadi doktor jiwa lagi utk ‘dia’…each time dia dlm masalah, aku mmg akan tau aa dia tgh prob..sorok aa mcm mana pun aku tau..mebi 6th sense (owh aku tak nampak antu lagi takat ni sekian, terima kasih) or mebi kitaorg terlalu rapat n aku kenai dia amat2..

as usual masalah lelaki…

aku bila bab ni most of my advise sume aku refer ke sejarah aku sendri…segala pekung d dada aku bukak utk dia amik teladan…apa yg aku dah lalu, jadi library utk dia..

aku marah gak bila dia sampai ke tahap bertindak bodo sampai kelar2 tangan..weh! cacat aa tangan tu berparut2 kang! tuwon la saham d indeks BSKL…ko tgk tangan aku dah arr…bercalar dek obor2 tu..aku tak sua pun tgn aku ke dia utk di cacatkan….tapi ko suka2 je cacatkan diri sendri…

tapi tuhan stil sayang dia..tup2 ada lak ‘penyelamat’ tiba di sisi n azan kan d telinganya dan suruh mengucap…n tuhan turunkan ‘penyelamat’ yg nyawanya sendri akan bila2 je boleh di amik tuhan sb penyakit bahaya…nampak tak kat sini? tuhan soh dia berfikir supaya menghargai diri, menghargai nyawa..org yg taknak mati tapi sb sakit seyes n akan mati d kirimkan kepada dia…

semuanya di sebabkan seorg lelaki…

aku dulu pun penah lalui era gini…terlalu kecewa sampai nk bunuh diri gak..menonggeng2 menages kat umah tak makan tak minom, isap okok berkotak2…aku telan pil byk2 tup2 aku salah pil….aku telan antibiotik rupanyer bukan pil yg bahaya giler..alhamdulillah tuhan stil sayang aku…if not, aku mati dlm umah tu sorang2 sampai kembung pewot, takde sapa tau sb masa tu budak umah aku tarak balik kg sebulan..n umah sewa aku d tgh2 kawasan cina..bila pikir2 balik..apo bodo pepalih aku time tu?? jantan tu tatau pun aku nk bunuh diri segala…if dia tau pun bukan dia makin sayang aku balik pun!

mcm member aku ni…dia terlalu percaya yg that guy ‘is the one’…

apa yg menjadikan seseorang itu ‘the one’? after a bit diskusi sama sarah toxic, kitaorg berkesimpulan, jantan (opss sory, tapi ni panggilan utk mereka2 yg tak layak d panggil lelaki, anda lelaki, so simpan je ‘bukti’ dlm suar anda, sekian) tersebut jadi ‘the one’, simply because we ‘made’ them the one…terlalu percaya yg dia adalah the one, kita ter’create’ the one…walhal dia bukan the one yg kita impikan….get it? like sarah said (dear, aku pinjam ayat ko..hehehe)

“i tot hes the one, baru aku sedar, he was perfect sbb i made him perfect”

dia pkir that guy is the one for her, tapi bila dia bersama org lain n suddenly they click together baru dia sedar, dia yg mencipta ‘the one’ by making him perfect in her eyes..

n jantan selalu nye juga tamak…takmo komit tapi takmo gak lepas…buat minah ni mcm layang2..sayang dia pada minah ni ibarat hujan katanyer (bila hujan, kita komplen, tapi bila ujan takde, panas, kita minta2 ujan)

aku kadang2 bila tgk kejadian2 kat diri dia ni, byk yg aku nampak kisah aku dulu….so aku takley nk nasihat supaya b strong, SABAR krn ni ada hikmah d sebalik nyer..NO! aku tak dpt nk ckp sume tu sb dulu aku takkan dengar sepatah haram pun ayat2 ni dr org2 keliling yg nasihat aku…sb pada aku sume org tak paham, tak rasa so dont ask me to b strong..

so aku amik inisiatif len, dr menyuruh jadi kuat, sabar segala, aku banyak soh dia berfikir n tgk balik kejadian2 yg terjadi d keliling dia…apa petunjuk2 yg ada…apa yg tersirat n tersurat…yg penting skang ni adalah blaja utk mendahulukan diri sendri dlm segala hal…hati takkan bahagia if sentiaasaaa je dok pikir nk memenuhi ‘kehendak’ org lain..sayang diri sendri n hargai kelebihan diri….bila tak sayang diri tu yg jadi diri mcm sampah tu..org dok pijak2 n take advantage out of u..

kerana dirimu begitu berharga..(pinjam iklan loreal sat)
selain berpikir, aku soh gak berdoa beb..jgn ingat aku lupa tuhan…hehehe….

sentiasa ingat, tuhan takkan duga hamba dia if dia tau hamba dia takley handle..kadang2 kita (hmm..ye laa senang citer, AKU..) menyalahkan takdir gak bila masalah menimpa2..aku rasa tuhan tak sayang aku bila jadi ‘kejadian2’ dulu tu…tapi bila pikir balik, ni sume pencuci dosa..dugaan tuhan selalunyer takkan melebihi kemampuan hamba dia…n aku akur ngan takdir n redha ngan apa yg dah terjadi…after we embraced it, then we will find true happiness…

if you read this dear..ur happiness will come soon..jgn terlalu mengharap, dia akan datang tanpa sedar…n u are wat u are…terima diri ko seadaanyer n b happy with it…i will always b by ur side (secara maya laa) n jgn nk simpan masalah sorang2…pintu ‘doktor jiwa’ sentiasa terbuka utk ko…tunggu aku balik Mesia beb, kita p HOLIDAY sama! yeaaaahh!

ok NEXT!~

Mai Komen Skit...

