:: rewang kenduri penutup family Ahmad ::

dah berzaman baru nak cerita..
hehehee..
sila ignore kemalasan gua..

ok last month aku balik cuti mesia tu ekceli reason utama adalah kenduri..
adik bongsu enche asben kawen..
ekceli dah selamat nikah bulan 10 aritu..
ni kira kenduri nyambut menantu aa..
and since time nikah aku tak balik..
maka untuk nyambut menantu ni, wajibulghunnah aa acik balik..

touchdown KLIA ari Rabu..
baiki-baiki keta turbo Kelisa kitaorang tu dulu..
Jumaat shoot back to Keratong 1..
dah bizi aa gak time tu..
umah dah penuh ngan goody bag..

esok tu start merewang..
what i like about kampung enche asben adalah ini la..
skang mana ada sangat orang merewang untuk kenduri..
sume harap catering..

jumaat tu start potong-potong bawang..
lembu sembelih hari ni gak..
tumbang sekor untuk anak bongsu pak Ahmad..
depa sembelih kat ladang nun..
enche asben tak pi tengok.. jangan dibuat..
mat tu mabuk darah!
satgi ngan dia-dia tumbang..

kemain duk dekat ngan kepala lembu tu..
kengkonon brani aa tu..

owh selain lembu, ayam dalam 100 ekor..
enche asben kata dengan dia sekali kena tolong cuci..
eh ehh…? kat umah banyak alasan kata geli laa apa laa..
sini boleh lak buat..

::pakcik-pakcik blok tengah sibuk proses daging::

::blakang nun port masak::

::Ayah pasang lantai kt bangsal ni, port potong2 awas untuk masak::

seronok je tengok sume teratur jer..
umah in-law aku ni memang kemas sentiasa..
ayah memang jenis tak reti duk diam..
sama aa ngan mak..
adaa je depa nak sapu-sapu laa..sental sana sini laa..
tu berjangkit ke anak-anak depa..
korang pun sedia maklum kan enche asben gua adalah clean-freak..
yap..genetik!

for us the menantus.. jadi buruh dalam umah jer..
siapkan goody bag..
masak untuk kasi orang merewang makan…
buat kopi, wat teh tarik..
gitu aa..
non-stop ek!
for me laa non-stop..
aku takde anak nak kasi alasan untuk mengulat!

hari yang memenatkan i tell ya!
dari pagi sampai ke malam tak abih-abih aku kat dapo..
malam lepas Isyak ada tahlil dulu..
settle tahlil nak kekemas lak..
esok majlis!

::port mesin kelapa for santan::

Ahad pagi dah start sibuk untuk sesi memasak lauk kenduri..
again for the menantus, sibuk kerja dalam umah jer..
siapkan makanan dan minuman untuk yang mai merewang..
and masak lauk pengantin..
mak kata adik last, biar laa kakak-kakak dia buat lauk meja pengantin..

dah siap masak sume..
part nak menghias!
ah sudah sume bertolak-tolak kata tak reti..
hisshh… sampai sudah tak siap karang.. maka aku ngan tak yakin nyer volunteer laa..

::meja makan mengadap, hasil akak2 ipar buat::

janji berhias..
idak laa pakar sangat.. nasib aa ada sorang mek ni tolong..
ok laa janji naik skit seri lauk tu..

::hari kenduri::

alhamdulillah hari tak hujan weh..
cuaca sangat cantik, mendung jerr..
a day before memang hujan kaw-kaw!
sampai ayah terpaksa duk luar dalam hujan tu sambil pegang kemah takut kena terbang dek angin!
bila dah reda tu, enche asben and ayah dok tambak ngan pasir memana tempat yang berlecak..

pehh gua bukan nak puji laki sendri ek..
tapi sepanjang-panjang masa, aku mana nampak dia langsung dalam umah kalo siang..
berlenggeng jer kat luar ke sana sini sibuk membantu pakcik-pakcik merewang..
tak berhenti-henti ngan ayah wat keja..
adik bradik dia ada gak mengulat sekali sekala..
biasa aa alasan anak!

::para pengkompang nyambut kedatangan pengantin..nampak laki aku?::

tengok aa laki gua..
dah hari kenduri pun dia mana pakai lawa-lawa..
siap tuala kat tengkok lagik..
memang dah rupa penanggah amatur nih..
memula adik dia soh dia jadi pengapit..
tak kuasa katanyer.. karang sapo nak wat keje?
hehehe…

::adik ipar baru, Yati..welkam to Ahmad clan!::
::sedara mara belah pengantin pompuan::

sori gambo tuan tanah nan ado..
giler aku sibuk tak dan aih nak selfie!
dengan muka berlemuih aku rasa nak goreng telor pun boleh tu..

owh kenduri ni mama aku mai ngan adik, abang and kak ipar aku..
gigih kak ipar aku nak mai…
walaupun anak sulung dia tengah berchicken pox tu..
siann anak sedara aku sorang tu kena duk dalam keta jer..
dah muka macam alien!
adik dia skit jer kena and dah baik.. so boleh aa bawak keluar budak molot luas tu..
heheheheh!

dan seperti biasa..
ada aa sesi membungkuih lauk nak kasi ke sedara mara..
owh lauk aritu adalah kurma daging..
ayam masak kicap..
ado aa ikan masin apa tah..
and ado ikan pekasam gak..
ok aku ekceli tak tengok lauk apa lagi kat luar sana..
i iz sibuk wehh kat dalam tapi dengar citer ada kerabu perot!
kempunan kitaorang kat dalam ni tak merasaaaa…
wuwuwuwuw!

all in all..
penat tapi alhamdulilah aa kenduri berjalan dengan lancar..
even ada satu tong gas ilang!
dan lagi tu orang cilok.. hai la manusia..

abih jer kenduri, petang tu dah start kekemas..
pengkantin, sila pi berus periuk kuali ek..!
hahahhaa..
by Tuesday, dah settle weh kemas!
takde harap sapa pun.. memang adik bradik enche asben je yang settle kat luar nun..
dalam umah, as usual aa para menantus..

by Wednesday, umah dah start lengang, all started to leave..
aku ngan enche asben were the last one to leave..
lagipun kitaorang ada plan ke Johor so hari Khamis baru bertolak..
enche asben memang macam tu..
dia tak senang ati nak tinggal selagi dia rasa tak abih kemas ke hapa..
nanti kesian ke ayah nak buat sume katanyer..

ok citer Johor nenanti aah..
panjang pulok entry..
hehehehe..
lapooooo!

kbai!

Mai Komen Skit...

