::Going around in Taipei::

boss tengah takde so mari berblog secara pantas sat..

hari-hari asik citer hal sakit aku jer..
tah bila nak citer hal Taipei pun entah ler..
ekceli aku nak la kongsi apa-apa yang patut sepanjang aku kat Taipei ni..
for you guys to refer if terasa nak mai melancong ke sini..
aku ni idak aa reti sangat.. baru 2 bulan pun jejak kaki kat sini..
tapi along the way, i will try to share every bit that ive learnt ok!
ok lets start with its transportation..
for information, sini transportation adalah efisyen amat..
if nak selesa lebih, teksi aa pilihan utama..
tapi kat sini teksi mostly tak buley cakap and read English ek..
so adalah terbaik if korang dah siap tulis alamat mana korang nak pegi in Chinese wording..
kasi je ke depa..
kat sini sume teksi adalah bermeter.. jangan risau, depa takkan tipu meter..
the rate, asai ko masuk jer teksi dah cas RM7 ek..
yeah a bit expensive aa if nak travel selalu ngan teksi..
here in Taipei they do have MRT also..
aku memang prefer this type of transportation aa..
sebab murah! 
and MRT sini memang tepat ek.. 
tiap 3minit satu without fail..
aku siap kengkadang bley biar jer train tu jalan dulu sebab tengok penuh..
apa ada hal, 3minit jer maaa…
this is their route ek..
::klik here for more info::
rate dia starting from RM2-RM5 jer paling mahal pun..
and if ko beli Easy Card is much better..

::wikipedia::

first time buy, rega adalah NT$ 500 (RM50), NT$400 for the credit + NT$100 for the deposit..
it means this card if ko tak mo dah, buley je pulangkan balik to get your deposit back..
so for tourist, tiada kerugian ek beli kad nih..
and it save you up to 20% if guna kad ni utk travel by MRT or bus..
buley gak ek guna untuk bas.. enche asben aku rajin nek bas untuk pi mesjid semayang Jumaat..
so convenient ok!

owh talk about their buses..
bus dia pun amat convenient gak..
kat bas stand dia siap ada electric signboard stating brapa lama lagi bas sekian2 akan tiba..
macam sistem MRT gak..
dan bas dia adalah tepat timing!
aku dah merasa aa nek bas pi semayang raya aritu kat mesjid..
memang ok aa serbis..

and kat tiap bas stand, ada aa stating certain-certain number bas yang lalu situ..
and siap route map laluan dia..
ini aku fail skit aa sebab tulis cina..
aku kat sini men hapal nombor bas yang orang ajar jer..
like enche asben, yang dia tau bas 262 lalu mesjid..
settle!

ok takat ni dulu aa kot..
nanti aku citer tempat-tempat menarik yang aku dah pi dengan MRT ni..
and also restoran2 halal yang ada kat Taipei..

bubye!
nak pi bancuh milo sat..

Mai Komen Skit...

