::control your dingdong::

baru baca paper online and terus sentap sat..
aku benci toi part luahan perasaan sedih sayu sebab idup susah..
ditambah dengan suasana nak dekat raya ni dia tak mampu nak adakan itu ini untuk family and anak-anak which is 16 of them!!
WTF?

reli aku tak takley terima aa begini..
ok aa call me watever u want tapi pada aku, this should not be happening!
ko tau ko tak mampu..
tapi ko kemain membiak macam arnab tak berenti-renti..

for me, you are selfish!
as a parents, ko patut tau tahap kehidupan ko.. napa tak kontrol?
susah sangat ke?
lack of education on how to plan a family?
aiihh by the time anak dah 8 takkan tatau lagi yang tiap kali u insert your ‘investment’, definitely you will get your interest within 9 months?
klinik kerajaan ada je merata-rata and for sure they can provide free advice for this if you ask for it..
tah-tah siap bley provide free kondom?
ada ke? hmmm…

anyway.. thats not the point..

the point is, pada aku its not fair for the children..
they dont deserve this..
terpaksa mewarisi kemiskinan mak bapak yang tak reti kontrol pengeluaran..

if ko rasa anak itu rezeki tuhan, than YES, aku pun tak nafikan itu..
tapi ko jugak patut redha je aa if ko dah pikir mcm tu kan..
napa perlu mengadu sedih kat orang or kat paper?
napa nak tagih simpati?
for what?

kesian tengok budak-budak yang tatau apa-apa ni semua..
masa depan yang tak tentu mana..
reli aa if mak pak jenis gini bley di spay or neuter macam kucen, dah lama aku suggestkan kerajaan supaya buat!

lengkali pikir untuk lepaskan tengkolok korang sendri dulu, then baru pikir mampu idak nak kasi anak kecik makan!
tak mampu kalu, sila aa kontrol pembiakan tu..
kesian ok ke anak-anak kecik ni!

and top of that, dont try to drag us to feel sorry for you guys pulak lepas tu..
dah aa rakyat Malaysia ni budiman, pemurah segala..
pantang nampak citer sedih gini, mula nak derma buta tuli..
mana aa orang-orang gini nak amik iktibar ke hapa..
‘ahh takpe miskin melarat anak 20 orang pun takpe, esok kita masuk tv ada aa orang derma itu ini..’

when our people will learn??
haih *geleng-geleng pala*

Nota kaki: this is MY point of view.. tak setuju? pi bukak blog sendri ek..

14 thoughts on “::control your dingdong::

  1. setuju dgn point2 kamu che sue… even sometimes bila aku cakap benda ni kat kawan2, they will said “insyaAllah ada rezeki anak..bla bla ” aku pun percaya, setiap orang ada rezeki yg Allah tentukan…hidup sekarang bukan macam dulu, everything being counted especially daily expenses. kalau anak da 16, how you want to survive? yeah, unless your dad memang sangat rajin mencari rezeki or jutawan..byk lagi boleh ckp, tapi kne control gak apa yg aku nak type, sat g nanti da jadi satu entry..keh keh keh..anyway, thanx for this entry

    Like

    • my name is ivanakadang2 aku tgk depa ni dok harap rezeki jatuh dari langit je aa..mmg aa rezeki anak ada je tapi if ko dah tahap mcm tu, tuhan kasi akal n tuhan gak tak halang kita rancang keluarga if its for the best..rite?

      Like

  2. pada aku la.. istilah “anak tu rezeki” terjd kalau ko dah usaha control disebabkan kemiskinan ni la.. (aku ckp dlm itaution susah aak membiak mcm kilang aju) but still beranak even ko dh cuba mcm2 cara. then itu br sebut rezeki tuhan nk kasik… x silap aku doctor ade gak suggest kalau tgk perkembangan terlebih2 anak sgt dgn dia pn hidup susah (mesti la ade record kan pendapatan semua) dia akan nasihatkan amik pil or whatsoever la.

    Like

  3. 16?.. perghh.. zaman dulu dulu boleh laaa kot kalau anak ramai.. zaman la nie, dengan kos sara hidup tinggi bagai.. ermmmm… Betul, tak adil bagi anak anak.. kalau anak baru lapan ok lagi kot.. nie kalau dah 16.. memang sengaja cari..

    Like

  4. baru tbaca benda yg sama kat blog kwn aku td..sama la..dia pon bengang mcm kau..dan dia pon ckp leboh kurang mcm ape yg kau tulis.Btw..klinik kesihatan kerajaan mmg akan bg consultancy psl family planning secara FREE..and kondom, pil perancang tu pon boleh dpt FREE. 🙂

    Like

    • zetaada ek klinik kesihatan kasi free? i thot so,then napa aa selalu jadi mcm ni kan? org miskin sure bersusun anak mcm paku..peh tu mula aa wat muka sedih masuk suratkabo or Bersamamu!

      Like

  5. Aku baru sempat nak komen. Kiterang dgr je kat tb masa tu (MHI ada baca keratan metro tetiap pagi), trus memasing kuarkan opinion. Sama cam ni lah. Lain lah kalo mmg bebtul tak buleh nak carik rezeki. Cacat ke apa kan. *eh, tp kadang tu OKU pun anak berderet jugak. Tak tahan tau*

    Like

  6. aku yg anak 2 pn rsa dh sesak nafas.. ni kan pulak 16.. adoii.. mmg xadil!! no offend, tp yg aku tgk la depa ni org kuat agama..keja kat jais kan..sure kata anak tu rezeki Allah bagi, xboleh nk sekat.. i mean,xboleh la nk mik planning kira dosa ar kot pada depa.. just my point of view..

    Like

Mai Komen Skit...

