::simple cheese cake::

aku rupanyer tak penah bubuh lagi ek resepi cheese kek ni..
walhal dah 2kali buat dah..
first time buat kosong je..
second time ni aku wat marble skit..
and yes i chose blue again… kaler peberet enche asben if part soh mencorak2 kek aku..
padahal dia bukan makan pun! saja jer..
hehhehee..

 

ni ekceli baki aku buat

untuk bawak ke umah LRS aku, si Ilyas tempoh hari untuk iftar..
harus aa tinggai skit untuk tuan tanah..
terliur-liur aku buat kek ni petang tu..
apa rasa pun tatau, kamikaze je…

resepi cheese kek ni adalah paling simple yang penah aku jumpa..
and the taste is marvelous!
portion pun tak banyak.. iyer aa aku kan berdua je ngan enche asben..
dah la dia ni memang tak layan sangat if aku buat kek-kek nih..

SIMPLE CHEESE CAKE

Dasar:
80 gram Biskut Merie (kisar halus)
50 gram Butter (cairkan)

Bahan Filing:
250 gram Krim Keju (aku guna 200g je)
1 sb Jus Lemon
1/2 cawan Gula Perang
1/4 cawan Susu Segar
Secubit garam
1 sk Esen Vanila
2 biji Telur

Cara-cara:

1.  Satukan bahan dasar dan mampatkan dalam acuan yang dialas aluminium foil.  Sejukkan dalam peti ais sementara buat filing keju dia.
2.  Pukul krim keju, gula hingga lembut dan halus.  Masukkan jus lemon, susu, garam dan esen vanila dan kacau lagi.
3.  Masukkan telur satu persatu. Kacau kasi mesra.
4.  Tuang dalam acuan berisi biskut tadi dan bakar dalam oven 160c selama 60minit.  
5.  Keluarkan dari oven, biarkan sejuk dan simpan dalam peti ais baru potong.

Tips- Bakar cara steam bath is better to ensure a smoother surface of the cake.

**************************************************************************

Senang kan cara ni?
and i tell ya, the taste adalah just nice…
if ko nak lagi best, untuk base tu korang bley ganti ngan biskut oreo!
fuhh.. meloncat-loncat jin perot wehh..
hahahha..

owh to make marble, all u have to do adalah bahagi dua adunan cheese tu and mixed with any colour you like..
if suka pelangi, sukati aa nak bahagi brapa bahagian pun.. up to you!
then korang sudukan satu persatu, berselang seli kaler on top of each other
tiap satu kaler, bertindan atas kaler satu lagi.. paham ke? hmm..

macam dalam bedio nih dia tak buat apa dah after that..
to make spiderweb pattern, korang lorek-lorek je ngan kayu pencungkil gigi mula dari tengah tarik ke luar..

ok that is it..
until next time..
bubye *sambil lambai ratu*

3 thoughts on “::simple cheese cake::

  1. pjotleehaa apa lagi pijot..kata dah ada oven skg nih so mari aa mencuba..jamin puas ati laa..takyah g sikret resepi dah..my name is ivanaoo thanks for the link.. nanti akan cuba lak..jgn ado bahan2 bombastik sudah aa..jenuh pulak aku nk carik kat Algeria nih..

    Like

Mai Komen Skit...

