::how to – tukar font::

ok hari ni aku try wat tutorial ek..
tah paham idak aa korang ni.. hehehe im the worst teacher there is in the universe!
will try my best aa..

ok for those yang penah mai blog aku ni.. tau la aku baru tukar layout..
all the font in my blog adalah self pick ek..
aku cari template free just to get the basic layout 2-column ni..
then aku ubah background dia and all the font ikut citarasa sendri..

untuk tukar font ni korang memang kena rajin aa nk hadap code html belaka tu..
dont worry, takde aa sesusah mana..
ok mula2 pegi ke Dashboard -> Template -> Edit HTML

klik Proceed and you are almost there..
lepas tu korang akan masuk ke HTML area..
tick box Expand Widget Templates dulu ek..
then cari <b:skin> guna Ctrl + F

ok bila dah sampai situ..
time to choose your font..
korang pegi kat website Google Web Fonts nih and cari laa font kesukaan..
then klik Quick-use untuk dapatkan code font tu macam nih..

bila dah dapat code font korang, sila Copy + Paste sebelum <b:skin> tadi ek..
and that is it!
korang bley je bubuh berapa banyak font korang nak..
tengok aku nyer bersusun! heehehe..

bila dah setting font apa yang korang suka.. now korang kena determine aa tiap font tu untuk apa..
untuk Header ke, untuk Post Title ke, untuk Sidebar Title ke..

untuk tukar seluruh badan blog ngan font kesukaan, korang cari body { dan cari part where it stated font-family:
then masukkan nama font korang tadi and jangan lupa tanda dengan ‘
aku bubuh font paling feberet kat seluruh blog aku dulu..
then i change bit by bit yg lain to be save..

Contoh aku nyer: 

font-family: ‘Short Stack’, Georgia, bla bla bla…



ekceli aku tak teror lagi nak determine which is which..
tapi sebab try and error so i come to a conclusion as follows:

#header h1{ 
untuk Tajuk Blog

#sidebar-wrapper h2
untuk Tajuk Sidebar

korang cari je tang mana ada tulis font-family tu, try je tukar and play around with it..
selagi korang tak save, nothing bad will happen..
tiap kali tukar, korang try Preview dulu juz to see if it suits your liking..
and saiz pun bley tukar-tukar tang font-size tu ek..
once u get the hang of it, korang akan rasa its not that hard laa..

ok thats it for now kot..
nanti aku ajar cara nak tukar background pulak..
until then..
daaa
*lambai ratu Aprika*

2 thoughts on “::how to – tukar font::

Mai Komen Skit...

