::pau-pau cinta::

hehehe..gigih nak meroti since dah beli BM ni..
tapi tepung roti takde la pulak..
yang ada dalam lemari, tepung pau je sekotak yang aku beli dari Mesia..

haah, aku semangat bawak dari Mesia ek..
sebab tiap kali aku buat pau ngan tepung gandum, ada je sleknyer..
mencik toi aku!
so sedapkan ati, HARUS ada tepung pau ni juz in case aa..
i dont want to take any chances dah..geram ok!

ekceli tepung sini ok je..
bini opiser aku wat ok jee…
aku ni hah yang tak reti menguli mebi..
hehhee..ate, mana aa aku reti.. kena uli reti laa #eh?
and aku selalu fail if part yis nih..
demyu Mr. Yis, why u not nice to me!?

so since dah ada BM, maka kerjanyer adalah campak je sume dalam tu..
and let the machine take over the work for you..
and dont forget to pray that your dough rises.. hehehe

here’s the recipe yang aku jumpa dalam blog sapa tah..
aku suka hok ni sebab in small kuantiti sumenyer..
seswai aa untuk aku yang berdua je ngan enche asben kan..

PAU GEBUS

250g tepung pau / tepung gandum
1 sk yis
1/2 sk baking powder
4 sb gula kastor
1 sb lemak sayuran (shortening)
1 sk bread softner (optional)
1/2 cawan air suam (ni korang agak aa for those yg nguli ngan tangan)
Inti (ikut suka korang nk isi apa)


Cara:

  1. Campur sume dalam bowl and nguli aa as usual for 15 minit gitu.  For those yang guna BM, make sure masuk liquid dulu and yis last sekali and pilih mode Dough..
  2. Bila dah settle nguli bentukkan mcm bola and let the dough rest dalam 30minit until its dabel the size.  Terbaik letak dekat tempat panas..tutup ngan kain or cling film ek. 
  3. Bila dah cukup rest, tumbuk2 doh untuk buang angin dia and uli lagi until puas ati with your doh.. bahagikan doh ke 8-10 bola kecik.
  4. Leperkan doh/bebola kecik tu and isi inti, katup kekemas, gentel kembali jadi bola.  Lekat kertas masak or daun pisang underneath it (korang paham kan?).
  5. Susun pau-pau dalam bekas stimer (blom letak atas dapur ek), rest kan again untuk dia naik lagi doh tu dalam 45 minit – 1 jam (aku jenis tak penyabar, 30minit gua dah settle)
  6. Lastly, stim your pau dalam 10 minit.  Make sure air adalah mendidih betui baru letak bekas stimer with your pau atas tu ek..

harap korang paham lerr cara aku tu..
owh for those yang tak tau apa itu shortening..here it is!
haahh untuk ko Pijot, gigih aku geledah peti ais nak snap gambo untuk ko ni hah..

if takde ni, bley ganti with marjerin tak salah aku..
tapi based on my research (cewahh!) if ko guna marjerin, pau ko tak putih sangat katanyer..
dia akan brownish gitu..

ni barang-barang sampingan aku bawak dari mesia untuk meroti..
sini mana ada benda-benda ni and if ada, aku tak reti nak carik kat sini..
ate sume in French kan..
menggagau karang aku..

and aku geram sebab bila google resepi nak buat roti, ada yang boh bread softener la..bread improver laa..bla bla bla..
mati terus semangat aku nak buat roti..
hoh! mana aku nak carik benda-benda gitu kat sini??
aku jenis tak suka toi if bahan-bahan tak cukup..
dah aa ko memang tak reti buat, then nk pandai-pandai tak boh benda ikut dalam resepi kann..
peh tu tak jadi, meratap hiba..hmmph!
nasib baik aa time balik Mesia aritu teringat, maka laju-laju stock up segala benda sampingan untuk meroti ni..

lepas ni kalo tak jadi jugak..
memang aku bungkuih BM aku, masuk kotak then letak dalam stor!!
#merajuk!

11 thoughts on “::pau-pau cinta::

  1. saya pun tak pandai main dgn yis ni…!! buat donut 2 kali tak menjadi..terus give up…hehehe…sampai sekarang phobia nak main dgn yis dah..mungkin kena beli bread maker juga rasanya baru bole jadi kot?

    Like

  2. buyuiazlianaaku sendri tengok pun rasa nk sujud syukur weh..hahaha!shashamebi tak cukup uli or tak cukup rest doh tu..chesue pun dulu mendap je doh sb dasar tak penyabor..or takut yis tu yg tak aktif dah..nk tau yis aktif or not, try test ni dulu:1/2 sk dried yis1/2 sk gula1/2 cwn air suamtry mix n see whether dia naik berbuih (pentapaian)..if so, bley aa campak je yis dlm adunan terus lepas ni..

    Like

Mai Komen Skit...

