::derma and be grateful::

since last two days bebudak staff aku dok kecoh hal one of our security guard yang sakit..

im not sure what he had.. but according to them there’s something wrong with his pankreas or watever in the tummy..
kanser ke tumor tah tak pasti..
teruk kata depa condition dia skang..
ekceli aku dah dengar dia sakit since last month..
ingat sakit demam biasa-biasa je..
tak sangka sampai la ni tak baik-baik..
im quite proud to see how my staff memang amik berat with each other..
hari-hari bertanya kabo.. takyah hal orang sakit aa.. hal aku yang sihat sejahtera kena duk sorang-sorang ni pun kemain depa prihatin.. tak abih-abih offer any help if i want to go to the shop or something..
since im the boss for that week, so aku buat tabung derma kilat..
i even called Ambassador to inform bout this and ask how much he would want to donate..
Puan KC aku kat mesia yg tengah tunggu nak beranak tu pun aku inform and asked to join in..
ding-dong-ding-dong..
nearly 30k dinar dikumpul, tu pun tak sume derma lagi tu sebab other staff tak dapat nak mai sebab umah jauh.. and kebetulan pulak security guard aku ni, (Brahim nama dia) nak kena buat analisis again to determine further of his condition ari Sabtu nih so kena aa kasi hari ni gak..
dapat aa derma ni tolong-tolong skit sebab bini dia tak keja.. ado anak kecik lak tu umo 3 tahun and i guess his wife is expecting the second one tu..
kebetulan EO aku baru balik dari Tunisia semalam, so me and him plan nak pi lawat and give the donation to him..
lepas opis hour kami pegi ngan driver and sorang local staff..
sampai je kawasan umah dia.. i cant be more grateful of what i have now..
reli!
umah kecik tet weh! sedih aku tengok.. bangunan umah kemain sedih aku rasa..
by the look of it, rasa macam bangunan peninggalan French je..
betapa untung nyer kita kat mesia tu..

this is the best angle i can get.. tengok aa duduk berimpit macam tu and ini bukan sebab mesra ke hapa ek.. takde ruang beb! aku rasa bilik tido aku lagi beso dari hall dia.. time masuk-masuk umah je, peti ais dah tepi pintu masuk..
then hallway adalah sempit giler.. kena jalan sorang sorang.. memang berlaga bontot aa kalo nk jalan berdua2an..

yang baju t-shirt itam tu Brahim.. kering macam rangka dah dia since sakit ni.. katanyer takley nak makan sebab asik muntah balik.. ujung tu his wife and his mom (duduk bawah), anak dia Nasim and botak separuh tu Rafik, our driver..

heran aku doktor sini tak tahan dia kat wad coz he clearly perlukan drip ke hapa sebab dia tak dapat nutrition sempurna sebab asik muntah balik apa yang dia makan.. camne aa nak sihat cepat..
aritu staff aku kata muka dah ijau ke hapa tah sakit sangat and takley makan seminggu..
diaorang bawak dia pi klinik private untuk cucuk ubat and masuk drip baru ok..

kata depa, spital gomen memang macam tu.. macam soh balik tunggu mati je kekdahnyer..
if ko tak kenai somebody kat dalam tu.. gitu aa depa layan ko..
macam bola pingpong..
and still we complaint with our hospital service in Malaysia ek?
ehem ehem~!

 time ni dah nak balik.. and again payoh aku nak snap, ruang takde..

see the stairs? alang tangga ikat ngan wayar je to secure it! and the stairs are soo steep and kekecik tapak dia.. kalo budak kekecik ni sure ado yang tergolek cecelah tu… huh! ngeri pulak aku membayangkan..
owh can u spot the fridge? hahaaha.. i told u so..

::gigih EO aku pun nk snap::

pelik structure umah zaman colonial nih.. umah dia kira bawah tanah aa tu.. algeria ni banyak lereng-lereng so depa buat umah tetepi bukit ke hapa.. that is why kengkadang kita tengok dedepan macam bangunan tu ado 3 tingkat.. tapi bila masuk dalam, ado je 1 tingkat lagi kat bawah.. dari blakang baru nampak…

aku tak dan nak snap gambo bangunan umah si Brahim.. but u can imagine a bit aa by looking at his neighbourhood.. SEMPIT!!!

ni aku dan snap bangunan-bangunan berdekatan.. see the design.. ni contoh peninggalan zaman French.. bercorak awan larat belaka tu.. luar cantik aa.. tengok dalam aa kalo brani..
tapi most of it aku tengok tak berjaga sangat pun.. sayang betui..

owh ni saja je aku nak snap tugu Emer Abdelkader ataih kuda tu ekceli tapi tak dan.. keta dah jalan time ni..
aku nak tunjuk betapa orang algeria tade keja.. tak wujud kedai kopi, kedai mamak untuk melepak men dam bila dah tua2..
lepak kat tugu peringatan ni pun jaadi laa..
baik tua, baik muda.. memakcik ramai tu belah sana duk melepak reramai..
club ahli tingkap tugu mebi.. yang kekanak pulak dok men lari-lari atau cuba guna tepi tangga tu as gelongsor..
sedih kan? takde padang mainan yang proper…
so have you guys feel grateful yet to live in Malaysia?
4 thoughts on “::derma and be grateful::

  1. farraalhamdullilahpnstoberiserbis kat spital gomen tu aku rasa mcm serbis 5-bintang kot kat sinikekucingkatztu aa bila ko duk negara gini and see for yourself baru rasa betapa bertuah nyerr kita ni dilahirkan di Msia..

    Like

Mai Komen Skit...

