:: divorced ::

such a strong word kan?
bergegar tiang arasy weh.. satu2 perkara halal yang tidak disukai Allah..

tapi tu aa.. jodoh pertemuan di tangan tuhan..
dah tertulis sejak azali perjalanan kita masing2.. and i pity to those who has to endure all this painful journey..

tadi baru je mendengar keluhan another guy (yes..ANOTHER) bout his marriage failure..
tengah naik turun court katanyer.. i felt sad for him..
is it me or is this juz a reminder from god untuk aku ni?
~dulu aku suka je pikir hal cerai bila gaduh skit..(nauzubillah)

sebab ini adalah orang ke-5 citer hal keruntuhan umah tangga kat aku!
and the awkward thing is that, 3 of them, i used to date waaayy back then..

yap aku still keep a good relations between few of my ex(s).. hanya yang terpilih ek..
itu pun aku tapis based on few rules!
depa dah married and have a good life.. and knows how to respect me as someone’s wife!
that includes, tau tatasusila dalam perbualan and filter ayat2.. profesionally fren-fren topic sajo..
no flashbacks and so on! past is past..

i love my asben, fullstop!
and NOPE, i dont have regret on not marrying u..
if this basic rules, tidak diikuti, memang kena laser ngan aku direct je and slash from the frenlist!
i dont like hanky-panky once dah jadi bini orang.. so a little respek derrr..

ok, where was i?
owh..
marriage failure..

sadis bila dengar rintihan dari kaum adam ni..
and most of it, si isteri yang mintak and alasan-alasan adalah tah hapa and remeh.. masalah yang buley diselesaikan ekceli tapi saja tamo bawa bincang..
aku selalu baca in news, si suami yang teruk gitu gini when it comes to divorce..
tapi in realiti aku dengar vice versa pulak!

this guy masalah nyer bini tak respek dia sampai tahap meludah muka dia depan mak dia sendri!
how rude is that?
punca adalah tuduh-tuduhan dilemparkan isteri yang jeles tak bertempat.. no bukti watsoever..
2 tahun berkawen, si isteri still tak kenal lagi si suami..

aku yang kenal dia tak sampai setahun pun tau perangai setia dia macam mana..
im not taking any side juz becoz he’s my fren (and i used to date him) and i dont know that wifey, tapi based on my experience, aku tau dia kalo sayang, sayang sangat2 and will never cheat behind her back..
tapi tu aa, pada aku aa.. bila dah tak suka tu, memacam alasan tak munasabah kuar, juz to create the scene nak carik pasai..

the problem is, my fren sudah ilang sabar and sudah naik tangan, melempang si isteri!
so, ke court laa kita sekarang…

he sounded very very down telling me his story..
katanyer dah 4 kali si isteri mintak dilepaskan.. tapi dia sabar sebab sayang sangat..
utang kawen pun baruuu  nak abih taun ni..tup-tup dah sibuk naik turun mahkamah tuntut cerai..
tapi kalo dah tahap meludah muka.. ilang jugak sabar dia sebagai seorang suami bila maruah dipijak mcm tu..

ada gak kawan aku yang cerai becoz si isteri mintak lepas sebab ada jantan lain!
subhanallahh…
and bukan kawen baru setahun dua ek..
anak pun dah 4!
my fren tried to pujuk demi anak-anak tapi berdegil nak jadi janda jugak..
what is wrong with u wohmen?
gua lempang gak pompuan macam ni!!

ada gak kawan aku yang cerai becoz orang main kotor.. and thank god my fren tak berputus asa, pegi berubat sana sini and lastly nikah kembali and now, happy as a family again with their 2 children..

ada jugak yang cerai sebab si isteri rupanya tak suka lelaki pun ada..(u know wat i mean)

memacam laa aku dengar citer-citer depa ni..
dah rupa macam pusat kaunseling rumah tangga dah aku kekadang tu..

sadis bila dengar sume ni lelebih lagi bila the man tried to work things out.. pujuk segala demi anak-anak yang still kecik.. tapi si isteri berdegil nak pikul status janda..
dah terbalik ke hapa dunia.. selalunyer aku dengar ibu-ibu yang sanggup berkorban bertahan demi anak-anak (9-month-carry-in-the-womb-story), ni macam selfish giler tak pikir hal anak-anak tapi si bapak yang pikir pulak..

semua kawan-kawan aku ni bukan spesies mat2 rempit ek..sume ada keja stabil.. sediakan umah keta segala untuk keluarga masing-masing even tak semewah mana.. but still not enuf for the wifey.. kenapa?

yes, in life there are ups n downs in everything.. tapi dah nama suami isteri, berkongsi susah senang bersama-sama..bukan ko biar si suami or si isteri je tanggung part susah.. part senang je ko nak!! baik ko kawen ngan tembok je!

in marriage, toleransi and communication are crucial..
harus ada bilateral relations gitu.. cewahh! ni citer hal masalah negara ke ni?

hmm the truth is, i dont know how to maintain a good marriage! im no expert myself..
aku still baru gak dalam perkahwinan even dah masuk 4 taun.. for me, everyday is a new adventure for both of us, me and asben..
ada je benda baru yang aku pelajari tentang my asben tiap hari and i take it slowly and cherish it..
same for him.. open up yourself to your other half because he is your soulmate after all..

give and take and 50-50 in everything we do..
and if gaduh or salah faham, try not to shout or use bad words to each other.. coz our mouth kadang2 tu can be such a cruel weapon, straight to the heart!
benda buley dibawa berbincang, settle elok2.. and paling koman pun, silent treatment je!
heheehe.. its better than shouting…

owh.. before i forget..

from these 5 divorced-man, only 2 of them je yang berjaya.. sorang berjaya rujuk kembali, and sorang lagi berjaya dapat bini baru!
yang lain, still merangkul status duda berpakej.. err sorang je duda berhias..

err? any takers? hehehe.. wahh mcm mak hayam lak aku! waahahaha..(ok not fuhny *PANG!!*)

4 thoughts on “:: divorced ::

  1. kadang mcm kt drama je masalah derang ni kan. macam rasa, eh, takkan la kot. tp itu lah realiti sebenarnya.Apapun, kita berdoa lah, moga “ketidaksempurnaan” family kita ni tidak akan menjadi punca pada sebarang perbalahan. Aminn….. 🙂

    Like

Mai Komen Skit...

