:: zaman dulu dan skang ::

aku skang dok suka baca blog bebudak skolah..
yes! jangan tak caya skang budak baru nak naik pun dah berblog-blog bagai ek..

macam lawak gak laa bila baca-baca tu.
mostly dok citer hal boipren je laa..
takde pun aku baca citer hal family ke, study ke.. hoh!

bra ngan pad pun mak pak tanggung lagi, dah kemain borak hal cinta maut tu..
heran aku.. advanced!
teks baru nak naik, still on training-bra, tapi kemain pandai puitis2 hal cinta..
“cant live without you” laa.. “love you forever until i die” laa…
kiss..hug..peluk2.. hoi laaaa!! lempang jugak kalo dapat ke aku!
tup-tup berkapel tak sampai seminggu dua, dah up boipren baru lak..

aku dulu pun ado gak aa cinta-cinta monyet ni..
tipu aa kalo aku kata takde.. aku kan HOTSTUFF time young and denjeres dulu (tangan didado, mata pandang ataih) tapi idak aa tahap poyo mencipan macam tu..
still aku pentingkan study aku dulu.. esok aku melingkup, boipren nak tanggung aku ke?
dia sendri pun duit okok makpak tanggung!

citer hal tanggungan ni lak..
aku dulu gi skolah rendah, blanja singgit je hari-hari..
tu kira mewah sangat dah tu..

apa aja pun nak dibeli zaman tu kat kantin skolah rendah..
nasi lomak sepinggan doploh sen je..ayo sirap seposen..
kuih-kuih seposen satu..
kopok lekor satu doploh sen.. terbaekk!
baki belanja tu, simpan tabung.. kumpul untuk makan mekdi..
yap! aku tak tipu.. aku dulu skolah rendah, mekdi tu makanan mewah..
cukup spoloh hinggit, merasa aa aku makan mekdi.. sedih kan?
sila sedih CEPAT!

naik skolah menengah.. time duk hostel memang takde aa duit-duit banje ni..
kata dah segala disediakan kat hostel kan makan minum..
tapi time aku tukar skolah vokay, blanja aku naik jadi sehari RM5..
tu pun 2hinggit untuk tambang bas semata sebab aku kena naik 2 bas untuk gi skolah..
3hinggit lagi wat makan.. tapi selalunyer aku bukan makan sangat pun kat kantin..
baki tu selalunyer jadi tabungan untuk belanja kot-kot nak beli apa2 yang teringin time outing wiken..
harap mak pak nk beli kan benda merepek ko nak tu, harap maklum aa…lupakan angan2 ko tu!

tapi budak-budak zaman skang ni, blanje tah brapa laa gamaknyer..
makanan kantin skolah skang pun mana main nasi lomak sepinggan doploh sen..
paling cikai, nak kena  ada naget ayam..!
ayo nak bergas je.. teh ais ke hapa..
tu blom part outing wiken kemain tempat nak berprestij saja..
nak lepak Pavi.. nak lepak BB..

and if ko tanya budak-budak skolah zaman skang, aci kerat ayam  la if diaorang cakap takde hengpon..
tah-tah ada 2-3!
blom hal laptop kebagai.. jamin semua dah ada..
perlu ke kasi benda-benda mewah ni kepada anak-anak zaman skang?

pada aku, ok aa kot sebab skang hengpon and laptop bukan dikategorikan sebagai benda mewah dah..
dah jadi benda asasi dah.. benda perlu!
tapi kadang-kadang aku tengok macam melampau2 mewahnyer..
if tak pantau, memang budak-budak salah guna aa jawabnyer..
nama pun budak tak cukup akai lagi..

tu yang terkuar citer blog budak skolah ngaku tak virgin segala tu..
makpak kasi laptop nak kasi senang wat keja skolah.. tapi itu yang ko buat!
makpak kasi hengpon supaya senang nak monitor or nak kontek anak kat mana..
tapi dok guna gayut ngan boipren/gurlpren..
gerun aku weh!
patblas taun dah tak virgin??
ok citer ni dah basi.. tapi aku bukan nak citer hal budak tu..
ini citer general ek..

ekceli aku dah melompat dari satu blog ke satu blog based on that particular budak..
banyak gak rupanyer blog budak2 skolah ni..
dan kemain GANGSTER ayat-ayat depa kadang2 tu..
siap gaduh2..balas-balas entry kat blog..
orang ni tak suka orang tu.. orang ni bohsia.. orang tu tak puas ati, jom face-to-face..
siap open fanpage anti si polan-polan..
ayat-ayat dalam tu takde yang indah2 laa..
stok kalo makpak baca ayat-ayat anak2 demeh tu, kompom sakit jantung dan-dan tu jugak mintak nyawa..
carutan usah cakap laa..
aku umur macam tu, sebut gampang pun sure kena lempang ngan mak aku kot!

perjalanan masing-masing masih jauh..
SPM pun tak lepas lagi..
tapi rupa macam takde arah je aku tengok..
kadang-kadang aku tengok macam takde mak pak pun iyer..

even bizi keja sekalipun cari duit demi masa depan anak, katanyer..
jangan aa di lepas pandang anak-anak tu..
budak-budak zaman skang ni panjang akai gak bila bab-bab buat menda merepek ni..
dah aa pengaruh negatif berlambak kat luar tu..
ko lepas pandang 5 saat je, hanyut laa anak ko..

takut aku tengok budak2 zaman skang..
sib baik aa adik aku dah beso panjang..
dah tau jaga diri..
if adik aku wat macam tu time skolah2, memang makan kaki laa jawabnyer..

riso gak nak membesarkan anak dalam surrounding macam ni
haih..

*geleng-geleng pala*

4 thoughts on “:: zaman dulu dan skang ::

  1. laptop kan skang ni kerajaan bagi. hampir seme dapat yg laptop 1 malaysia tu.Tp ayat2 tu mmg aku pun tak gemo btul. Anak2 buah aku byk dlm lingkungan tu la. So, baca derang bersoal jawab dlm FB mmg la geram aku bacanya. Selamba je mampus2 kan org.. tah..Lps tu yg da lps SPM pun pikir diri da matang giler giler. Bes giler giler. Padahal tu life baru je nak start.

    Like

  2. budak2 skang mmg menakutkan..hari tu selamba je budak2 sekolah rendah merokok kat taman tasik…terus je aku cakap kat deme…amboi…sekolah rendah dah merokok…tu yg lelaki…yg pompuan plak….bahasa deme sangat lah indah….mencarut bagai…budak sekolah rendah tu….gerun aku….

    Like

  3. pnstoberiiyer ke sume dpt percuma? fatut laaaa..kita dulu dapat kalkulator canggih percuma pun rasa kemain mewah dah kot! hahahah!peh kalo ko baca FB2 budak yg aku dok riki ni, scary toi…terasa ‘uh baiknyerrr aku dlu ek..’ ahaks!R.A.Ssungguh kan?masak nasik pun tak pass lagi, ada ati nk cinta2..lempang ngn slipar baru tau!kekucingkatztu aa..duit mak pak kasi suh isi perut buat beli rokok..konon cool aa tu! hok pompuan pun rasa cool aa kalo bley maki2 orang ngan ayat2 neraka..lagi gengster lagi HOT kot pada depa..

    Like

Mai Komen Skit...

